Bohdan Anders- Poznaniak z urodzenia. Na świat przyszedł 27 lutego 1915 roku. Potem trafił do legendarnego Gimnazjum Matematyczno-Przyrodniczego im. Bergera.
Rok szkolny we wrześniu 1936 roku rozpoczął w Szkole Podchorążych Rezerwy Artylerii we Włodzimierzu. Cztery miesiące później rozpoczął naukę w Szkole Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie. Ostatnie miesiące przed wybuchem wojny spędził na szkoleniu w 132 Eskadrze Myśliwskiej III Dywizjonu 3 Pułku Lotniczego w Poznaniu. To w jej składzie zastała go wojna. We wrześniu ’39 zadaniem jego dywizjonu osłona jednostek walczących w ramach Armii „Poznań”.
Po wkroczeniu wojsk radzieckich do Polski 17 września i rozwiązaniu jednostek polskich, wraz z kolegami przedostał się do Warszawy. W Lubieniu, gdzie przemieścili się polscy piloci i został awansowany do stopnia podporucznika.
Wrzesień był wyjątkowo gorący i to nie tylko ze strony meteorologicznej. Anders dołączył (21 września) do składu Batalionu Lotniczego. Z rozkazu majora Eugeniusza Wyrwickiego 23 września 1939 r. o godz. 3.00 miał przedostać się do Jugosławii. Nad ranem odleciał z ppor. Ryszardem Malczewskim samolotem PZL-5 z lotniska na Mokotowie. niestety po siódmej rano zaczęło pilotom brakować paliwa. Zmuszeni do lądowania, posadzili samolot 100 metrów na południe od granicy węgierskiej koło rumuńskiej miejscowości Satu-Mare. W Bukareszcie otrzymał paszport i postanowił kontynuować swoją misję kierując się w stronę Jugosławii.
Niestety został zatrzymany
w Timisoarze[1]. Wysłano go do obozu dla uchodźców
do Turnu Severin. Po tygodniu wrócił do Bukaresztu, gdzie po raz drugi
wymieniono mu dokumenty. Wyruszył do
portu Balcik[2] i na pokładzie brytyjskiego statku
„Patris”[3], a następnie z przesiadką na „Franconii” szczęśliwie dopłyną do Francji portu w
Marsylii. Statek ewakuacyjny Franconia,
na którym Anders dotarł do Francji
Francja była
oczywistym miejscem, gdzie po klęsce Polski w wyniku agresji niemieckiej a
potem radzieckiej stała się schronieniem dla polskich żołnierzy, w
szczególności lotników. To we Francji pokładali
szanse na czynne kontynuowanie walki przeciwko nazistom.
Strategia Polskiego
rządu już 9 września 1939 roku zakładała formowanie Polskich Sił Zbrojnych poza granicami kraju. Z umowy podpisanej
między rządami Polski i Francji, miała powstać polska dywizja złożona z Polaków
przebywających we Francji, USA i krajach Beneluksu.
Już w 1940 roku
polskie wojsko we Francji liczyło około 85 tysięcy żołnierzy, wraz z jednostkami lotniczymi. Polscy lotnicy, stanowili trzon alianckich sił
powietrznych.
Bohdn Anders we Francji trafił do Grupy Montpellier[4] , której członkowie po przeszkoleniu
na samolotach należących do Francji jako pierwsi walczyli w marcu 1940 r. na francuskim froncie. Przydział
do klucza kpt. Jana Pentza, spowodował, że z tą jednostką walczył aż do końca, do podpisania aktu kapitulacji przez Francję. Na statku „Apapa” został przerzucony do Wielkiej Brytanii.
Początkowo trafił do Dywizjonu Myśliwskiego 303 -"Warszawskiego im. Tadeusza Kościuszki", niestety po kilku dniach uległ wypadkowi i oddelegowano go na doszkolenie. W Central Training School spędził kilkanaście tygodni. W tym czasie został odznaczony Krzyżem Walecznych.
Do służby
bojowej wrócił na początku 1941 r., a w marcu trafił do Walii, do Pembrey i nowo formującego
się Dywizjonu Myśliwskiego 316
„Warszawskiego”. Pierwszy bojowy i
pierwszy sukces zaliczony na koncie dywizjonu wykonał 1 kwietnia 1941 r. wspólnie z por.
Aleksandrem Gabszewiczem. Zestrzelili niemiecki bombowiec typu Heinkel, He 111,
otwierając konto zwycięstw swojej jednostki (niemiecki bombowiec lądował
przymusowo w Irlandii).[5]
To były szczęśliwe
dni dla Andersa, czuł się częścią grupy, trafił do przyjaciół, do swoich. Po pierwszym
sukcesie wszyscy wspólnie świętowali w kasynie oficerskim; „stawiane przez
biednych zwycięzców kolejki, wychylane przy barze dla uczczenia zwycięstwa,
mocno nadszarpnęły ich kieszenie…” wspominał w swojej książce Buhwald. W kronice dywizjonu podporucznik Bohdan Anders
wpisał: „Dzień 1 kwietnia 1941 roku będę
zawsze wspominał jako najmilszy w moim życiu, gdyż wykonując w tym dniu mój pierwszy
lot bojowy w 316 Dywizjonie przyczyniłem
się do zestrzelenia samolotu nieprzyjaciela” [6]
W kolejnych
dniach był świadkiem jak dywizjon uzyskuje niezależność. Kiedy to Juliusz Frey
staje się niezależnym dowódcą jednostki a znienawidzony przez Polaków i Walijczyków
Donovan mógł już tylko przyglądać się, a swoje kąśliwe
uwagi zachować już tylko dla siebie. Niestety dwa miesiące po pierwszym
sukcesie, 2 czerwca Ppor. pil. Bohdan
Anders gnie w wypadku lotniczym.
W czerwcu br. miałam honor współorganizować zbiórkę publiczną na ufundowanie tablicy pamiątkowej, która będzie integralną częścią Llanelli War Memorial. Na tablicy pojawią się nazwiska 8 polskich bohaterów, którzy polegli w Walii w okresie II wojny światowej i spoczywają na cmentarzach hrabstwa Carmarthenshire. Nazwisko porucznika Bohdana Andersa również będzie na niej widniało. Odsłonięcie tablicy planowane jest na listopad 204 roku.
Agnieszka Raduj-Turko
[1] Timișoara – miasto w zachodniej Rumunii, ośrodek administracyjny okręgu
Temesz.
[2] Bałczik (bułg. Балчик eng. Balchik, Rum. Balcic, Tur. Balçık) – miasto portowe w północno-wschodniej
Bułgarii, w obwodzie Dobricz, nad Morzem Czarnym.
[3] Tutaj pojawia się pewna nieścisłość jeżeli chodzi o brytyjski statek
„Paris” wpłynął na minę 16 wrzenia i został uszkodzony. Do służby na morzu wrócił
dopiero w maju 1940 r. Ellerman Lines zaoferowało, że Paris i inne statki tej
linii zostaną wykorzystane jako statki ewakuacyjne. https://uboat.net/allies/merchants/28.html
[4] Na podstawie umowy lotniczej z Francją z 4 stycznia 1940, w tamtym okresie
czasu sformowano 2 dywizjony lotnicze. Ten do którego trafił Anders był dywizjonem
myśliwskim tzw. „finlandzkim”- przewidziany do wsparcia Finlandii walczącej ze
Związkiem Radzieckim. 10 stycznia lotnicy zostali skierowani do bazy lotniczej
w Montpellier, a grupę tę później nazywano Eskadrą Montpellier.
[5] Więcej na temat tego sukcesu we wpisie https://dywizjon316.blogspot.com/2024/04/pierwsze-zwyciestwo.html
[6] Archiwum Instytutu i Muzeum im. Gen. Sikorskiego w Londynie
[7] http://www.polishwargraves.nl/brit/4399.htm
Wikipedia
Bernard Karol Buchwald. 316 Warszawski Dywizjon Myśliwski. Warszawa 1989
Olgierd Cumft,
Hubert Kazimierz Kujawa: Księga lotników polskich poległych, zmarłych i
zaginionych 1939-1946. Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej,
1989, s. 544–545. ISBN 83-11-07329-5.
Tadeusz Jerzy
Krzystek, [Anna Krzystek]: Polskie Siły Powietrzne w Wielkiej Brytanii w latach
1940–1947 łącznie z Pomocniczą Lotniczą Służbą Kobiet (PLSK-WAAF). Sandomierz:
Stratus, 2012. ISBN 978-83-61421-59-7. OCLC 276981965.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz